Areim stänger sin andra fastighetsfond - Areim Fond II

Areim stänger sin andra fastighetsfond - Areim Fond II

2013-07-04 | Transaktioner

Areim har fått förtroendet från Stiftelsen Riksbankens Jubileumsfond och Kåpan pensioner försäkringsförening som går in som femte och sjätte investerare i Areims fastighetsfond, Areim Fond II, med totalt 550 miljoner kronor.

Tillsammans med tidigare garanterat kapital av fondens existerande investorer, GIC (Government of Singapore Investment Corporation), APG (Algemene Pensioen Groep), Fjärde AP-fonden och Allianz Real Estate, har fonden nu en kapitalbas på totalt 2,8 miljarder kronor och Areim Fond II är därmed stängd.

– Vi är både glada och stolta över att dessa två investerare ger oss sitt förtroende och väljer att investera i Areim Fond II, säger Leif Andersson, VD på Areim. I och med detta kan vi nu stänga vår andra fastighetsfond och det känns väldigt bra.

Areim Fond II kommer att investera i Sverige, huvudsakligen i Stockholm, med fokus på utveckling av kontorsfastigheter samt investeringar i handelsfastigheter och bostadsprojekt. Fonden har en livslängd på åtta år med en treårig investeringsperiod och en total investeringsvolym om ca 6-7 miljarder kronor.

Namn: Leif Andersson, CEO
Telefon: +46 8 501 055 10