Areim Fond III investerar i Obligo-portföljen tillsammans med Blackstone

Areim Fond III investerar i Obligo-portföljen tillsammans med Blackstone

2016-01-12 | Transaktion

Areim Fond III genomför sin första investering genom att tillsammans med Blackstone Real Estate Partners förvärva den nordiska delen av Obligos fastighetsportfölj. Portföljen innefattar framförallt kontor, logistikfastigheter och bostäder i Sverige, Norge och Finland. Totalt omfattar portföljen ett 40-tal fastigheter med en total area om cirka 850,000 kvadratmeter. En stor andel av hyresgästerna utgörs av statliga myndigheter och kommunala verksamheter där den genomsnittliga kvarvarande hyreslängden är cirka åtta år.

-   Vi tycker att det är oerhört spännande att förvärva, utveckla och förvalta fastigheter tillsammans med Blackstone Real Estate Partners igen, och det är en väldigt bra start för Fond III, säger Leif Andersson, grundare av Areim. Den här investeringen har en bra balans mellan utvecklingsmöjligheter och långa stabila avtal. Affären ligger helt i linje med strategin för fond III, det vill säga kassaflöden med potential.

Areim som grundades 2003, började sin verksamhet som lokal partner i Norden till The Blackstone Group och ING Investment Management. Sedan 2007 driver Areim egen fondförvaltning.

Namn: Leif Andersson