Nu visas Stockholms nya landmärke

Nu visas Stockholms nya landmärke

2016-10-21 | Fastighetsutveckling

Nu ställer fastighetsägarna ut förslaget till ett nytt kvarter på Kungsholmen. Området runt Trygg Hansa-huset är en glömd pärla som ska få nytt liv med renoverat handelsplan, utökad restaurangverksamhet, publik tillgång till taken och arkitektur av absolut världsklass. Kungsholmen kommer att få en ny knutpunkt som kopplar ihop stadsdelen med resterande Stockholm.

Mellan den 24 oktober och 10 december har boende, hyresgäster och andra intresserade möjlighet att titta närmare på det framtida Brädstapeln, i dag mest känt som Trygg Hansa-huset. För att upplevelsen ska bli mer verklighetstrogen används en ny teknik utvecklad av Digital Arts Centre. Genom att belysa en skulpterad modell med projektorer skapas en tydligare bild av hur det nya kvarteret kommer att se ut.

Brädstapeln kännetecknas av sin tidstypiska arkitektur och stora skala. Vår vision är ett öppnare och mer tillgängligt kvarter som skapar en koppling mellan centrala Stockholm och Kungsholmen. Vi vill ta vara på kvarterets möjligheter; närhet till vatten och parker, tillgång till taken och toppläge för restauranger.

– Det är på tiden att Stockholm slutar förknippa kvarteret med ett enskilt företag. Det blir en plats som lyfter Kungsholmens totala utbud, visuellt och funktionellt, där framför allt närboende står i centrum. På så sätt förankrar vi kvarteret i stadsmiljön och skapar liv och rörelse även utanför kontorstid, säger Erik Ullsten, projektansvarig på Areim.

Nya ytor har skapats för att möta kraven från dagens företag – kvarteret öppnas upp och fler får tillgång till utrymmen så som tak och ett nytt handelsplan under marken.

– Kontoren kommer fortsatt vara en central del i kvarteret men de kommer att anpassas för de krav som samtida företag ställer på sin arbetsplats, säger Lars-Eric Andersson, Portfolio Manager på Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv.

Framtida knutpunkt
Den nya påbyggnaden, ritad av den franska arkitekten Manuelle Gautrand i samarbete med svenska Equator, har hämtat inspiration i byggnadens rika historia i form av materialval, men också omgivningen som nu får en tydligare koppling till kvarteret. Det ger Brädstapeln dess rättmätiga plats i Stockholms stadssilhuett.

Utvecklingen av kvarteret Brädstapeln är ett gemensamt samarbete mellan fastighetsägarna, Areim som genom fonden Areim Fond II äger Brädstapeln 16 och Gamla Livförsäkrings AB SEB Trygg Liv som äger Brädstapeln 13.

Läs mer om projektet på Brädstapeln.se ›

Namn: Erik Ullsten