Nytt landmärke i Stockholm, Trygg Hansa-huset får en arkitektur i världsklass

Nytt landmärke i Stockholm, Trygg Hansa-huset får en arkitektur i världsklass

2016-04-06 | Fastighetsutveckling

Kungsholmen ska få en ny knutpunkt genom ett mer tillgängligt kvarter samtidigt som Stockholm får ett nytt landmärke genom arkitektur av världsklass. Fastighetsägarna Areim och Gamla Livförsäkringsaktiebolaget SEB Trygg Liv presenterar idag förslaget till nya Brädstapeln 13 & 16.

- Vi är stolta över vårt förslag med utmanande och progressiv arkitektur som tillför Stockholm ett nytt landmärke, samtidigt som vi ökar tillgängligheten i ett annars slutet kvarter, säger Erik Ullsten projektansvarig på Areim och talesperson för det gemensamma utvecklingsprojektet.

Den 14 april behandlar stadsbyggnadsnämnden i Stockholms stad förslaget om utställning för projektet Brädstapeln 13 & 16 på Kungsholmen. Förslaget har tagits fram i nära samarbete mellan fastighetsägarna och Stadsbyggnadskontoret. Tidigare har två programsamråd genomförts i syfte att samla in synpunkter från remissinstanser och andra som berörs av förändringar i kvarteret.

Förslaget har tagits fram av den franska arkitekten Manuelle Gautrand i samarbete med det svenska arkitektkontoret Equator.

- Vi vill lyfta byggnaden genom att ge den en profil och struktur som lämnar avtryck i
Stockholms stadssilhuett. Trygg Hansa-huset är en modernistisk klassiker, det krävs en
påbyggnad av högsta arkitektonisk kvalitet för att förvalta husets arv, samtidigt som den
anpassas till stadens nya behov, säger Manuelle Gautrand.

Förslaget innebär bland annat att paviljongen får en ny funktion genom en restaurang med spännande matkoncept samt en ingång till ett helt nytt nedre plan med matmarknad, handel och nöje. Holger Bloms park ska renoveras med omsorg och ge möjlighet till samtal, arbete, lunch och kafferast.

Förslaget innebär också att nya kontorsytor ska skapas som möter en ny generations krav på funktion och design. Med gröna terrasser och en ny restaurang med utsikt över staden skapas också en mer offentlig plats.

Namn: Erik Ullsten
E-post: erik.ullsten[a]areim.se